Graffiti a street art zaplňují od loňského roku Kladno. Město dalo uličním kresbám ve veřejném prostoru zelenou. Začalo to nabarvenou mostní konstrukcí a plochou u autobusové zastávky Central. Investorem této akce byla společnost Crestyl, která je majitelem blízkého obchodního centra. Ke spolupráci přizvala i americkou výtvarnici Emily Eldridge.
Nová barevná plocha však rozdělila Kladeňáky na dva tábory. Jedněm se výtvor líbil, druzí ho naproti tomu označovali za „opičárnu“ či za výtvor hodný spíše malého děcka. Další nelibě nesli, že když už musela být plocha pokreslena, proč nebyla raději svěřena některému z kladenských, i třeba neprofesionálních výtvarníků. Pravděpodobně právě kvůli těmto kritickým hlasům město ve spolupráci s majitelem Centralu vyhlásilo soutěž a v září vítězi Janu Černému poskytlo další plochu pro tento druh uliční malby, tentokrát na objektu městské společnosti TEPO v Litevské ulici.
Nyní má některý z writerů šanci získat ke své sebeprezentaci výměník na rohu Štechovy a Průchovy ulice. Do konce dubna mohli zájemci zasílat své návrhy. Podle informací města by pak vítěz měl svůj výtvor realizovat do konce června. Kdo však bude zaslané návrhy posuzovat a vybírat? Čí osobní vkus ovlivní náš společný prostor? To jsme se bohužel z výzvy nedozvěděli.
Graffiti a street art ve veřejném prostoru jsou poměrně diskutovaná témata. Často právě proto, že jsou veřejností velmi rozlišně vnímána. Co se líbí jednomu, nemusí se líbit druhému. Jaký obraz si pověsíte do obývacího pokoje, je čistě vaše rozhodnutí, otisk vašeho osobního vkusu. Až se vám okouká, vyměníte ho za jiný. Jak ho vnímá návštěva neřešíte. Graffiti či street artu však nemáte šanci uniknout. Stávají se součástí veřejného prostoru stejně jako reklamy. A stejně jako reklamy jsou také součástí vizuálního smogu, který může oplošťovat společně sdílený veřejný prostor. Zde je nasnadě otázka, zda je potřeba rozšiřovat vizuální smog v již tak zamořených kladenských ulicích?
Vedení města zprvu avizovalo boj proti vizuálnímu smogu, kterým je Kladno zaplaveno. Výsledek slibů ale není moc hmatatelný. Je to smutné, ale nejvíce k pročištění města přispěl současný nouzový stav, který reklamní trh výrazně zabrzdil. Dokonce z lamp zmizely ohyzdné kartony polepené barevnými lákači na cokoliv. Možná by stálo za to je tam už nikdy nevracet, co vy na to kladenští radní?
A proč vůbec politici podporují projevy této velmi specifické subkultury? Pasta Oner, jeden z průkopníků graffiti a street artu v Česku za takovými aktivitami radnic a velkých společností vidí snahu o zlepšení jejich mediálního obrazu. Zároveň se však obává, že když bude tento specifický druh vyjádření usměrněn a budou realizovány jen vybrané srozumitelné barevné obrazy, které někdo označí za kultivované, stane se z graffiti a street artu další zbytečný mainstream.
Věřme, že na Kladně nevypuká u některých politiků graffiti a street art obsese a nebudeme mít politicky korektní obrázek na každém rohu, zastávce či výměníku. Místo přemýšlení nad vizí budoucí podoby města to vypadá, že otlučené zdi prostě zamalujeme barevnými obrazy. Nechtělo by to spíš více vizuálního ticha a čistý přívětivý a inspirativní prostor pro všechny obyvatele našeho města?