Kladno si musí udržet svou MHD, krajem se vydírat nenecháme

27.06.2022

Proč je potřeba mít vlastní MHD pod kontrolou?

Radnice musí mít kontrolu nad dopravou ve vlastním městě, jsme proti plné integraci do systému Pražské integrované dopravy. Plánování dopravy na Kladně musí reflektovat potřeby místních obyvatel a vyžaduje značnou znalost města, a to za stolem v Praze prostě není možné. Mnozí z nás si vybavují, že obdobný pokus již proběhl. Vydržel několik týdnů, než MHD musela opět přejít do rukou města, protože cestující podle jízdních řádů z dílny ROPIDu neměli šanci dojet na místa, kam potřebovali, a hlavně ne v časech, ve kterých potřebovali.

Zároveň nechceme dovolit, aby kraj mohl svévolně upravovat a měnit tarify pro kladenskou MHD – především po zavádění nových rozhodnutí Středočeského kraje, díky kterým například od 12. června senioři nad 70 let nemůžou cestovat na území Středočeského kraje v autobusech zdarma, ale nově platí jak v autobusech, tak i ve vlacích PID poloviční jízdné.

Volba pro Kladno chce i nadále poskytovat snížené tarify, logické navazování dopravních uzlů a možnost upravovat obslužnost dle potřeb a požadavků obyvatel Kladna. Potřebujeme mít možnost nastavovat ceny jízdného včetně výhod pro děti, studenty a seniory, kterým chceme nadále zajišťovat úlevu.

Proč nesmí Kladno platit kraji „desátky“ za meziměstské spoje?

Protože mu to ze zákona jednoduše nenáleží a šlo by o vyhozené peníze městského rozpočtu do krajské kasy. Kraj má ze zákona jasně definovanou povinnost, aby zajistil dopravu mezi obcemi. Díky svým nově vymyšleným tzv. Standardům dopravní obslužnosti chce ale dost neurvale obcím nadiktovat, aby za meziměstské linky doplácely ze svého. Zjednodušeně řečeno chce v podstatě zaplatit za něco, co má ze zákona platit sám s jediným záměrem, aby ušetřil. Vedení Středočeského kraje neumí dosáhnout na peníze od státu, proto je chce získat od obcí. Konkrétně pro Kladno by to znamenalo doplatek přes 12 milionu ročně na základě smlouvy, která je v podstatě nevypověditelná a zavázala by naše město k platbám na mnoho let dopředu. A s tím zásadně nesouhlasíme.

Celý systém „standardů“ navíc stojí na vodě, je založen na neobjektivních a nesprávných kritériích, nezohledňuje vytíženost spojů a jejich ekonomické výsledky. S kolegy ve vedení města Kladna nejsme ve svém postoji zdaleka osamoceni. Na krajské „standardy“ dosud nepřistoupily desítky obcí, včetně druhého středočeského statutárního města Mladé Boleslavi.

Hrozí, že do Prahy bude jezdit méně autobusů?

Zcela určitě ne. S kolegy ve vedení města nedopustíme, aby došlo k omezení spojů. Kladeňákům nebude způsobena újma, čímž Středočeský kraj pod vedením STAN, Pirátů a ODS v případě neuposlechnutí svého diktátu hrozí a v podstatě tím Kladeňáky a Kladno vydírá, stejně jako některé další obce. Jednou z variant je, že pokud kraj zruší některé autobusové linky, zaplatíme si své a budeme se s ním o vynaložené prostředky soudit. A autobusy budou jezdit dál. Už nyní máme právní analýzy od renomované advokátní kanceláře, které jednoznačně hovoří ve prospěch města Kladna.