Sdílená elekrokola končí

27.02.2019

Systém sdílených kol Freebike Kladno nebude pokračovat. Vedení města vrátilo zapůjčených 40 kol a chce odprodat i zbývající elektrické bicykly, jakož i pevné stanice ve Švermově a na Sletišti. Stalo se tak přestože měl třikrát více uživatelů a více než dvojnásobný počet výpůjček, než o rok dříve testovaný systém využívající běžná kola.

Radnice své rozhodnutí odůvodňuje ekonomickými ukazateli. „Šlo o velmi drahý systém, jízda na kole vyšla na 300, v některé dny na 500 korun,“ uvedl primátor Dan Jiránek (ODS). Současně poukázal na náklady spojené se zprovozněním služby, které podle něj přesáhly sedm milionů korun. Město přitom za úvodní, jednorázové náklady na pořízení kol včetně nabíjecí stanice uhradilo 1,8 milionu korun. Sportovní areály dále investovaly jednorázově do technického vybavení, servisního vozidla a dvou pevných stanic včetně informačních totemů a dobíjecích stojanů dalších 1,8 milionu korun. Provozní náklady na loňskou sezónu, tedy mzdy, energie apod. byly 2,5 milionu korun. Nejedná se tedy o částku 7 milionů korun, jak nyní deklaruje vedení města.

„Do statistik dotace na jednu jízdu navíc není možné započítat celé pořizovací náklady, tyto je i z hlediska účetního nutné rozdělit proporcionálně do 3 až 5 let,“ upozorňuje bývalý primátor Milan Volf (Volba pro Kladno). V takovém případě bude dotace na jednu jízdu pro celou sezónu 74 koruny, v případě systému běžných kol se jedná o 57 korun.

„Je třeba ale sdílená kola vnímat jako službu pro obyvatele. Vždyť jen v minulém roce se podařilo realizovat do konce října více než 28 tisíc výpůjček. Uživatelé zaplatili za používání kol 320 tisíc korun,“ doplnil Milan Volf. Maximální počty výpůjček v jednom dni dokonce překročily 260, což je na samé hraně toho, co systém s 80 koly může generovat.

Vedení města se rozhodlo ukončit provoz systému, který si našel tisíce aktivních uživatelů. Mezi nimi ovšem nejsou jen mladší věkové skupiny, ale i lidé nad 50 a 60 let. Kladno se vzdává kvalitní alternativy pro individuální automobilovou dopravu. „Město vybere ve výběrovém řízení nového dodavatele,“ uzavírá primátor Jiránek. Administrativní proces ovšem město dosud nezahájilo. Je tak více než pravděpodobné, že letošní sezóna sdílených kol je ohrožena a to v situaci, kdy město mělo svůj vlastní a funkční systém.