Kladno dokončilo tendr na dodavatele dopravních služeb MHD – společně s dopravcem se zaměří na komfort cestujících i ekologii provozu

15.02.2021

Vítězem veřejné zakázky se stala společnost ČSAD MHD Kladno. Proces výběru nového dopravce Město zahájilo už na jaře 2018. Po skoro třiceti měsících mohly obě strany podepsat Smlouvu o veřejných službách v městské autobusové dopravě. Účinná bude od 1. září 2021 a platit bude následujících 10 let. Komfort pro cestující, moderní technologie a ekologie, to jsou hlavní cíle následující spolupráce. „Pro cestující je vedle technického komfortu důležitá i spolehlivost dopravce, nová smlouva proto již jasně stanovuje pokuty za nedodržení smluvních podmínek, nejvíce samozřejmě za porušení smluveného jízdního řádu,“ říká kladenský primátor Milan Volf (Volba pro Kladno).

Komfort v cestování zajistí nízkopodlažní autobusy, jejichž technické standardy se znatelně zvýší. Moderními informačními i odbavovacími technologiemi a systémy sledování aktuální polohy, které komunikují s chytrými označníky na zastávkách, budou vybaveny všechny vozy. Dopravce se dále zavázal, že převážnou část vozového parku zajistí vozy s ekologickým pohonem na zemní plyn. V září vyjedou pro kladenské cestující linky 610 i dva zcela bezemisní elektrobusy.

„V zákonné lhůtě Město obdrželo dvě nabídky, a to od společnosti ČSAD MHD Kladno a ČSAD Jindřichův Hradec. Těsně před skončením lhůty podal další dopravce námitku k podmínkám zadávacího řízení, které rada města nevyhověla. Na základě hodnoticích kritérií, tedy především ekonomické výhodnosti, stanovila hodnotící komise nabídku ČSAD MHD Kladno, jako tu výhodnější. Doporučení komise potvrdila začátkem prosince rada města,“ přiblížil zjednodušeně proces primátor Volf.

Všechny autobusy budou zajišťovat dopravu v schváleném jednotném vizuálním stylu pro systém městské dopravy v Kladně – tradiční bílé provedení s červenými pruhy, doplněné logem. Cestující tak jasně rozezná městský autobus od autobusů jiných systémů. Součástí smlouvy je i provozování čtyř předprodejních a informačních kanceláří na území města. Vysoutěžené jednotkové ceny za jednotlivé pohony činí za jeden vozokilometr: nafta – 58,60 Kč, CNG – 59,32 Kč, elektro – 78,69 Kč.

Ukazatel vozokilometru vyjadřuje jízdní výkony motorových a vlečných vozidel městské hromadné dopravy provedené na základě příslušných dopravních dokladů, a to jak ve vlastním přepravním procesu, tak i dopravní výkony režijní povahy (jízdy do a z opravy, zkušební jízdy, cvičné jízdy apod.). Do těchto výkonů se nezapočítávají manipulační km ujeté v prostorách vozoven a dílen.

„Chceme zvýšit úroveň nabízených služeb i pověst kladenské městské hromadné dopravy, čemuž by měl napomoci i vypracovaný sazebník pokut za nedodržení smluvních podmínek. Mezi další povinnosti dopravce patří i aktualizace jízdních řádů nebo optimalizace trasování podle dopravních potřeb města,“ dodal kladenský primátor.

I nadále bude platit částečná tarifní integrace, kdy jsou v systému kladenské městské dopravy uznávány vybrané jízdní doklady Pražské integrované dopravy (PID), i když je to pro Kladno finančně velmi náročné. Vzniklý propad jízdného ve výši cca 12 milionů korun, dorovnává přímo město Kladno. Cestující z linky PID mohou například využít své jízdenky i v autobusech městské hromadné dopravy či si v městském autobusu zakoupit jízdenku pro návazný spoj PID.