Záchranu nádraží na Ostrovci placená zastupitelka Gamanová nezvládá, bere si občany za rukojmí

05.01.2020

Kladno-Ostrovec je železniční stanice na trati Kralupy nad Vltavou – Kladno. V provozu je od roku 1872 a nyní je zde plánováno zakončení projektované rychlodráhy. Celý projekt ale počítá s demolicí nádražní budovy, která od konce listopadu minulého roku ukončila prodej jízdenek. Nahradit jí mají moderní přístřešky. Uvolněná zastupitelka a předsedkyně výboru pro rozvoj, územní plánování a dopravu města Kladna Anna Gamanová (Kladeňáci) se rozhodla, že budovu chce pro svůj historický význam před srovnáním se zemí zachránit. Ovšem nikoli z pozice, za kterou je občany města placená. Naopak – potenciální záchranu se snaží přehodit na bedra kohokoliv jiného.

Petice pod názvem „Výzva k zachování a novému využití nádraží Kladno Ostrovec“ z dílny Gamanové podporuje zachování nádražní budovy a její opětovné využití. Jaké využití ale není nikde dále zmíněno. Ani Gamanová či radní Lukáš Hanes (ODS) pro oblast rozvoje zatím nepřišli na to, jak budovu vlastně využít. Co více, dle vyjádření Gamanové o budovu samo město nemá žádný zájem.

Jak tedy budovu zachránit? Plán Gamanové tkví v tom, že se zjeví investor či spolek, který bude budovu provozovat, a tedy převezme i zodpovědnost za veškeré náklady. Nutností bude samozřejmě rekonstrukce, neboť objekt je obklopen náletovou zelení a je ve špatném technickém stavu. Správa železniční dopravní cesty také jasně deklaruje, že nádražní budova na Ostrovci vyžaduje vysoké náklady na údržbu, ale především nebude prostorově navazovat na novou úroveň nástupiště. Ta se při modernizaci dočká půl metrového navýšení pro komfortnější cestování.

Organizace petice od Gamanové je tedy spíše takovým soukromým koníčkem, ke kterému ovšem využívá například radniční e-mailovou adresu. Smutné je, že se nejedná o první aktivitu, kde namísto vykonávání své práce jakožto součást vedení města, řeší věci spíše na úkor obyvatel Kladna. Svědky obdobného chování jsme byli například při spuštění participativního rozpočtu. Z omezené částky, ze které mohli čerpat občané Kladna pro zlepšení toho, co jim na Kladně buď chybí nebo není ideální, totiž čerpala i Gamanová. Přála si cyklostojany na Sletiště.

Těžko najít tak absurdní situaci, jako když zastupitelka města a předsedkyně výboru pro rozvoj, územní plánování a dopravu města (za obě funkce placená z veřejných peněz) raději vzala peníze ostatním kladeňákům, než aby vykonávala svou práci efektivně a cyklostojany prostě zařídila v rámci bezmála dvoumiliardového rozpočtu radnice.