UMĚLECKÝ ŠÉF, REŽISÉR A HEREC JAROSLAV SLÁNSKÝ: „Kladenskému divadlu jsem dal kus života, miluji ho. Ze situace, která v něm nastala, je mi zle.“

18.11.2019

Po zakončení studia herectví na činoherní katedře DAMU nastoupil Slánský do angažmá v Městském divadle Kladně, kde působil jedenáct let. Účinkoval též na scéně Stavovského divadla, hostoval v Národním divadle, Městských divadlech pražských, Divadle F. X. Šaldy v Liberci, Divadle Na Fidlovačce... Do Kladna se vrátil v prosinci 2015. Nejen jako herec a režisér, ale s bohatými zkušenostmi zastoupil pozici uměleckého šéfa. Tu zvládal tak bravurně, že hlediště bylo zaplněno a některé hry byly již v předprodeji beznadějně vyprodané. Jak řekl Janu Murárikovi, od prvního listopadu tohoto roku už ho ale v divadle neuvidíme.

 

Nerozmyslel jste si svoji výpověď?

Nerozmyslel. Za výpovědí si stojím. Zvlášť po všech dalších událostech v divadle v posledních týdnech. Moje rozhodnutí má dvarozměry.

Zaprvé lituji trochu toho, že jsem ji nepodal dřív, hned s odvoláním Jana Krafky. Netušil jsem, že divadlo může být tak přímo radnicí řízeno. Radní dělí tábory na bezproblémové a ty, kteří jsou moc vidět. Těch by se nejradši okamžitě zbavili. Za druhé kladenskému divadlu jsem dal kus života, miluji ho, takže z té situace, která v něm nastala, je mi zle. Nemohu se dál koukat na to, jak se divadlo ničí. Na pozici Krafky totiž přišel člověk, který všude, kde prošel, tam to ničil. Nová jednatelka mne nepřesvědčila, že divadlu rozumí a může mít napsáno v životopisu cokoliv.

Změny v kladenském divadle se prostě neuskutečnily v rámci pravidel slušného chování a z moci pánů, kteří o něm vůbec nic neví. Doufal jsem, že když se pan Jiránek objevil na radnici po volbách podruhé, že se už poučil ze svého arogantního chování, vypočítavosti a nefér jednání. Bohužel, nepoučil se.

Déjá vu... Lidé jako on potřebují vládnout pevnou rukou a je jim jedno, kolik lidí přitom padne. A má své poslušné přisluhovače, kteří mu dělají špinavou práci.

 

Připravujete pro kladenské divadlo nějakou novou hru?

Už ne. Odmítl jsem jako režisér připravit inscenaci Miluju tě, ale... Podílím se už jen na inscenaci České Vánoce, která se bude hrát
během adventu.


Kolik inscenací spolu s vámi z divadla zmizí?

Domluvil jsem se s paní jednatelkou, že dohraju to, co je domluvené. Víc nic. Poté skončí Petrolejové lampy, Neúplní, Babička, ale ta je hlavně o Zuzaně Mixové, která také ze stejných důvodů odchází. Následují další výpovědi, takže brzy zřejmě zaniknou i další kusy. Uvidíme.

Nikdy jsem si nemyslel, že pozici uměleckého šéfa mám navždy, ale rozhodně jsem nečekal, že to bude pro mě tak smutný odchod. Je strašné potkávat v jednom divadle tolik demotivovaných lidí... Paní Žantovská nepřesvědčila, že je ekonomický či divadelní odborník a udivuje mne, jak málo času v práci tráví a jak neskutečně pomalým tempem vzniklé komplikace řeší. Někteří zaměstnanci se to bojí říci veřejně, ale respekt si nezískala. Spíše naopak.