Náhody a ambice nového zástupce uměleckého šéfa a dramaturga kladenského divadla Marka Hladkého

Datum: 
Úterý, 14 Duben, 2020

Pro mnohé v podstatě bezvýznamná zpráva komentující dění v poslanecké sněmovně. Důležitá však pro Kladno a jeho zásadní kulturní instituci, městské divadlo. O čem je řeč? O ničem menším než o volbě členů Rady České televize. Radní jsou plně placení za svou práci, dohlíží na fungování České televize a jejich vliv je nejen z hlediska mediálního velmi významný. A to i proto, že je složená ze zástupců nejrůznějších institucí a kandidátů často až obskurních iniciativ a organizací. Nemalý rozruch proto vzbudil e-mail poslance za hnutí ANO a předsedy volebního výboru Stanislava Berkovce. Ten vytvořil seznam „vhodných a nevhodných“ kandidátů do rady a rozeslal ho jako návod pro tu „správnou“ volbu vybraným kolegům poslancům a poslankyním. A právě tento e-mail skrývá pojítko mezi kladenským divadlem a celostátní politikou.

Jako „vhodný“ kandidát, který by případně v Radě ČT hájil zájmy hnutí ANO, byl Berkovcem v emailu označen i Marek Hladký. Že vám toto jméno nic neříká? Hladký je od ledna tohoto roku zástupcem uměleckého šéfa a dramaturgem kladenské činohry. Přijala ho Irena Žantovská, spojená s hnutím ANO, což mimo jiné dokazuje fakt, že ji na Kladno přivedla zastupitelka ANO Petra Melčová. Do divadla ji pak přišla představit i se svým stranickým kolegou a náměstkem primátora Václavem Šubrtem.

A co na kandidaturu zástupce uměleckého šéfa kladenského divadla Marka Hladkého říká jednatelka Divadel Kladno? „V ČR občan nepotřebuje zpravidla souhlas zaměstnavatele k výkonu občanských práv. Pan Hladký, pokud je nám známo, kandidoval do RČT jako zástupce veřejnosti a jeho nominující organizací byla DILIA, renomovaná divadelní agentura,“ uvedla pro Kamelot Irena Žantovská. Současně dodala, že tato aktivita M. Hladkého nemá s jeho zaměstnáním v divadle nic společného. Není tedy jasné, jestli má dramaturg svolení svého vedení se takto angažovat a ucházet se o placený post mimo své hlavní zaměstnání. Pro všechny zaměstnance města přitom platí jasné pravidlo, k jakékoliv jiné činnosti nad rámec svého zaměstnání musí mít souhlas.

Kladenské divadlo se po letech, kdy vzkvétalo pod taktovkou týmu Krafka - Slánský, ocitá v síti politických zájmů a potřeb. Ještě loni se všichni zaměstnanci Divadel Kladno věnovali divadlu naplno, neměli potřebu dalších placených politických postů, natož politických angažmá. Jediným jejich zájmem byl spokojený divák. Nebudeme připomínat celou historii odvolání Jana Krafky z funkce jednatele divadla, ani to, jak velký zájem o působení v něm projevila ještě před odvoláním Krafky nová jednatelka Žantovská. Celou kauzu si mohou všichni krok po kroku oživit na stránkách divadlakladno.cz.

Připomeňme si jen, že důležitou osobou v kauze kladenského divadla je nesporně manžel jednatelky Žantovské. Mohli bychom o něm napsat přímo román, jeho napojení na nejvyšší patra politiky jsou evidentní. Od poradenství Václava Klause v 90. letech, po autorství předvolební agitky Tak pravil Klaus, či oslavné životopisy Mirka Topolánka nebo dokonce Miloše Zemana. Václav Klaus st. se mimo jiné rozplýval jako oponent nad Žantovského habilitační prací na soukromé Panevropské vysoké škole. Žantovský mu na oplátku edituje jeho knihy. Jako nominant ODS působil na začátku tisíciletí v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. Aktuálně je Žantovský koněm hnutí ANO (jako nominant hnutí ANO sedí v Radě ČTK), stejného hnutí, které rozhodlo na Kladně povolební složení radniční koalice (ODS, SPD, ANO, Kladeňáci).

O angažovanosti jejího manžela při umístění Žantovské v kladenském divadle referovali například Reportéri ČT v reportáži nazvané Hra o divadlo, kterou najdete i na našich stránkách. V některých kuloárech se dokonce mluví o tom, že Žantovská měla dostat kladenské divadlo od manžela jako narozeninový dárek. Zničila sice skvěle fungující soubor a mnoho jeho členů z Kladna na protest proti jejímu působení odešlo, ale umožnilo jí to vybrat si k sobě do vedení divadla ty správné partnery. Jedním z nich je právě Marek Hladký, s kterým Žantovská spolupracovala již v roce 2010. Ve výběrovém řízení na post uměleckého šéfa nevyhrál, tak se obratem vytvořila nová pozice zástupce uměleckého šéfa, na kterou ho komise prý náhodou doporučila. Stejnou náhodou byl Hladký v době výběrového řízení také hostem Žantovské v pořadu na TV Praha. Náhodou se stejný Marek Hladký ucházel i o místo v Radě České televize, náhodou byl poslancem za ANO označen za kandidáta vhodného jejich podpory…

Marek Hladký je tak pro Kladno určitě velkým přínosem, naneštěstí ne na poli divadelním, ale politickém. Ambice zapojit se do politiky provázejí Hladkého už dlouhá léta. Zatím ne moc úspěšně. V regionální politice mu to nevyšlo, vedoucím odboru kultury na brněnském magistrátu se v roce 2009 nestal. Podle tehdejšího brněnského radního Zlatušky proto, že měl mít jako vedoucí výroby brněnského studia ČT „nevhodný přístup k podřízeným ženám“.
Hladký se ale nevzdával a zamířil na vyšší mety. Zatím sice neuspěl například ani v roce 2015 ve své kandidatuře na generálního ředitele Českého rozhlasu (pozn. na stejný post kandidoval v tu dobu i Petr Žantovský), ani v roce 2018, kdy se chtěl dostat do Rady České televize. Neuspěl ani při poslední volbě radních do Rady ČT. Možná by svoji kandidaturu ale završil úspěšně, to by však nesměl na veřejnost proniknout už zmiňovaný e-mail poslance za hnutí ANO Berkovce, který pobouřil i zahraniční novináře. Ti napsali poslancům, že nezávislost České televize je vážně ohrožena. Volit tak podle Berkovcova seznamu poslanci už nemohli.

A jak je na tom pan Hladký jako dramaturg? Vzhledem k tomu, jak moc zaujal porotu při výběrovém řízení na nového uměleckého šéfa, že ho obsadili i jako dramaturga, jsme očekávali excelentní ohlasy na jeho divadelní tvorbu. Trošku nás proto recenze na jeho práci pro brněnské Mahenovo divadlo překvapily. Například jeho jedinou autorskou hru Zaslíbení z roku 2011 kritika ztrhala. Vybrali jsme jen pár vět z nelichotivých hodnocení: „Jako nezamýšlená parodie působí nová hra brněnského Národního divadla, která zpracovává příběh vztahu krasobruslařky Hany Maškové a textaře Jiřího Štaidla, „završený“ tragickou smrtí obou milenců. I když má příběh velký dramatický potenciál, dialogy vypadly snad z telenovely nebo červené knihovny.“ „Scénář psychiatričky Lenky Plaché a dramaturga Marka Hladkého trpí řadou nedostatků, zvláště neschopností tvůrců vystavět a udržet dramatickou kompozici.“ „...v tomto případě se už ani nedá zaobaleně mluvit o balancování inscenátorů na jakési hraně, vpravdě jde o propad do hluboké podprůměrnosti, nevkusu a banálnosti, jaký se na českých jevištích jen tak nevidí.“

„Bůh i ďábel se skrývají v detailech... a je dobré ty detaily neopomíjet...,“ řekl Hladký v rozhovoru se svojí šéfovou Irenou Žantovskou. Ano, je dobré vnímat detaily a neopomíjet je. A proto my stále, a ještě více #nesouhlasíme!